خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/04/20 - 16:37
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
بابایی صالح:

کهریزک تنها محل اصولی برای نگهداری از معتادان متجاهر است/معتادان بهبودیافته تنها برای طی دوران بازپروری به کهریزک منتقل می‌شوند

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از دیدگاه برخی مسئولان که به طرد افرادی که اعتیادشان را ترک می‌کنند، دامن می‌زند، آسایشگاه کهریزک را تنها محل اصول برای نگهداری معتادان متجاهر دانست.

روح الله بابایی صالح در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به انتقاد رئیس شورای شهرستان ری از پیشنهاد انتقال معتادان متجاهر به کهریزک که این اقدام را عاملی در جهت سرریز آسیب‌های اجتماعی تهران به «ری» دانسته بود گفت: اگر این گونه تصمیم‌گیری شده باشد که معتادان متجاهر را به کهریزک منتقل کنند، نشان می‌دهد که سازمان بهزیستی متولی این امر بوده است و این افراد را به بخشی از سرای مددجویان تحت حمایت خود منتقل می‌کند، بنابراین این اقدام با هدف نظارت این سازمان بر این بخش بلامانع است.



نماینده مردم بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بی‌تردید لازم است که یک نقطه از شهر برای اسکان معتادان متجاهری که به منظور ساماندهی و ترک اعتیاد جمع‌آوری شده‌اند، انتخاب شود و در شرایط کنونی نمی‌توان انتظار داشت که سازمان بهزیستی برای اسکان و نگهداری از این افراد در نقاط مختلفی از شهر سرمایه‌گذاری کرده و ساختمان و امکانات مجزایی را برای تحقق این مهم اختصاص دهد.



وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کهریزک تنها محل اصولی بوده که سازمان بهزیستی می‌تواند برای نگهداری از معتادان متجاهر انتخاب کند، ضمن اینکه قطعا این افراد قبل از انتقال به این مرکز برای ترک اعتیاد در کمپ‌های ترک اعتیاد که در تهران وجود دارد، بستری می‌شوند و بعد از درمان به محل دائمی که برای اسکان آنها در نظر گرفته شده، منتقل می‌شوند تا دوره بازپروری خود را بگذرانند.



بابایی صالح یادآورشد: آسایشگاه کهریزک محلی برای مددجویان بهزیستی است که دارای مشکلات روانی، جسمی یا حرکتی هستند، بنابراین اگر این معتادان دارای هر کدام از این اختلالات باشند، قطعا باید در این مرکز نگهداری شوند.



وی در انتقاد به همفکری مسئولان با بخشی از جامعه که با باورهای اشتباه بجای درمان معتادان اقدام به طرد آنها می‌کنند تصریح کرد: هم‌اکنون تمام افراد از مردم عادی تا مسئولان باید بپذیرند که معتادان هم عضوی از این جامعه هستند، چه بسا که به هر دلیلی اعضای خانواده مسئولان هم با این معضل درگیر شوند، در آن شرایط چه انتظاری از سایر افراد خواهند داشت؟



بابایی صالح اظهار کرد: ما باید به معتادان همچون بیمار بنگریم و در صورتی که اعتیاد خود را ترک کنند، خطای آنها را نادیده گرفته و همچون افراد عادی آنها را بپذیریم، هر چند دیدگاه منفی که در مورد این افراد وجود داشته به این دلیل است که تعدادی از آنها برغم اینکه با هزینه دولت به مراکز ترک اعتیاد منتقل می‌شوند، اما باز هم به اعتیاد برمی‌گردند و همین امر عاملی درجهت تغییر نگاه جامعه نسبت به عموم این قشر می‌شود.



این نماینده مردم در مجلس دهم، عنوان کرد: هم‌اکنون مصرف مواد مخدر یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی کشور است و چنانچه مسئولان بتوانند معتادان را از سطح شهر جمع‌آوری کرده و ضمن ترک اعتیادشان، مرکزی را به منظور ساماندهی آنها تعیین کنند، قطعا نقش موثری در جهت کاهش این معضل مهم از سطح جامعه خواهد داشت، هر چند با میزان اعتبارات موجود نمی‌توان به تحقق کامل این طرح امیدوار بود.



عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نحوه تخصیص اعتبارات به ساماندهی معتادان متجاهر در بودجه 97 تاکید کرد: آنچه مسلم است بخشی از هزینه این افراد را خانواده‌هایشان تقبل می‌کنند و بخشی هم از سوی سازمان بهزیستی به این مهم تخصیص داده خواهد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 253269
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار